Slik lager du en god investorpresentasjon

Mange ledere og gründere bruker all sin tid, kapasitet og energi til produktutvikling, mens de overser at det er essensielt å få med seg de rette investorene på laget. Om de skal få til dette må det legges ned ressurser i en presentasjon som både informerer om selskapet og selger visjonen. Sensacon hjelper et betydelig antall kunder med dette, og våre presentasjoner har gjennom 15 år ført til mange vellykkede emisjoner. Dette er våre beste tips til å lage en god investorpresentasjon.

Investorer har som regel 4 hovedspørsmål:

1.      Har jeg tro på at disse menneskene vil få det til? Har jeg tro på dette produktet/tjenesten?

2.      Finnes det en reell etterspørsel og betalingsvilje for dette produktet/tjenesten i markedet?

3.      Hvilken avkastning kan jeg oppnå ved å investere i dette? Hvor mye, når og til hvilken risiko?

4.      Er det meningsfylt for meg å investere her? Hjelper dette verden til å bli et bedre sted, og er det noe jeg kan bidra med utover kapital?

Her er våre beste tips for å besvare investorens spørsmål:

1.      Design: Det er ekstremt viktig med et godt design. Inntrykket av profesjonalitet og helhet i innpakningen er viktigere enn mange tror. Det er trolig ikke dette investor vil bruke som motargument for å delta, men vil likevel definitivt være en essensiell del av beslutningsgrunnlaget.

2.      Åpning: Å ha en fin logo, et åpningssitat til presentasjonen, eller en fangende visjon er viktig. Dette kaprer leserens/tilskuerens oppmerksomhet og sørger for at de følger nøye med videre.

3.      Problemet: Hvilket problem skal du løse? Få frem at selskapet har innsikt i markedet og helst at det er dokumentert. Få frem at det er et tydelig behov for at noen (dere) dekker problemet eller åpningen i markedet.

4.      Løsningen: Hva er løsningen? Hva selger dere? Her er formålet å på enklest mulig vis beskrive hva som er selskapets verdiforslag og hvordan problemet vi har beskrevet løses. Vis frem løsningen visuelt for at det skal bli enklest mulig for leser/tilskuer å forstå. Dette er spesielt viktig dersom produktet er komplekst og teknisk.

5.      Markedet: Vi har nå beskrevet problemet kundene står ovenfor, og hvordan vi løser dette på effektivt og briljant vis. Videre må vi argumentere for skalaen på problemet, og hvorfor nå er riktig tidspunkt. Her er det viktig å få noen eksterne til å argumentere for at produktet er bra og hvor mange som kan være interessert i dette. Forsøk også å definere senere trender i markedet som gjør løsningen mulig og etterspurt. Her anbefales det å bruke markedsundersøkelser, data fra offentlige kilder (SSB), ekspertuttalelser, sitater fra testkunder etc.

6.      Konkurranse: Hvem konkurrerer selskapet mot? Her er det viktig å være direkte og ærlig på konkurransesituasjon, men samtidig fokusere på hva som skiller dere fra alternativene. Hvorfor skal kundene ønske å flytte det de gjør i dag over til ditt produkt eller tjeneste?

7.      Forretningsmodell: Nå har vi beskrevet hva problemet er, hvordan vi løser det, hvor mange som kan ha behov for en slik løsning og at vi skiller oss betydelig fra konkurrenter/alternativ. Så hvordan skal vi tjene penger på dette? Her kan det inkluderes pris, betalingsløsning, distribusjon, forventet omsetning, vekstgrafer, forventede markedsandeler etc. Investor ønsker et grunnlag for å kunne beregne forventet avkastning på investeringen sin. Det kan også inkluderes flere scenarier; worst-, base- og best case. Husk å inkludere de viktigste forutsetningene.

8.      Historikk: Hva har skjedd i selskapet så langt? Hvilke meritter har selskapet, hvor mange ansatte er det, hvilke geografier, salg og kundevekst etc.

9.      Teamet: Investorer som investerer i gründerselskaper er gjerne aller mest interessert i hvilke mennesker han/hun investerer i. Vis at selskapet har kompetansen, erfaringen og engasjementet som trengs for å lykkes. Dette trenger ikke nødvendigvis kun være ansatte, men kan også være styret, nettverk, samarbeidspartnere osv.

10.   Økonomi/finans: Hva er budsjetterte resultater? Hvordan er balansen/finansiering av selskapet satt opp i dag? Hvilken kontantstrøm kan forventes fremover? Hva er prisen per aksje, og hvor stor eierandel sitter investor igjen med etter kapitalinnhentingen? Hvordan vil avtalen se ut?

11.   Avslutning: En avslutning som huskes. Hvorfor skal investor ha lyst til å være med på denne reisen?

 

Noen tips:

Hver case og hvert selskap er ulikt, og det gjelder å sette seg selv i investorens sko. Hva ønsker de å ha svar på? Hva er de beste argumentene å trekke frem for en investering i akkurat ditt selskap?

Det er stor forskjell på en presentasjon som er ment å leses, og en presentasjon som er ment å presenteres. Muntlige presentasjoner MÅ ha betydelig mindre tekst og fremføres med kun stikkord på skjermen. Dersom presentasjonen er ment å oversendes til lesning må den være mer selvforklarende. Samtidig er en investorpresentasjon gjerne laget med mål om å møte investor ansikt til ansikt for flere spørsmål, og trenger derfor ikke beskrive hver minste detalj av selskapet.

Prioriter design. Det er veldig lite overbevisende om et avansert og moderne selskap presenterer seg utelukkende gjennom stikkord i kulepunkt på en hvit bakgrunn.

Hent hjelp dersom dette ikke er din sterke side. En god investorpresentasjon kan være nøkkelen til å komme videre med selskapet.

Sensacon har 15 års erfaring med å lage gode investorpresentasjoner. Ta kontakt dersom du ønsker en uforpliktende prat og tilbud fra oss.

Previous
Previous

Kapitalforhøyelser i private selskap

Next
Next

Støtteordninger for oppstartsbedrifter